Instrumentul nostru pentru gestionarea permisiunilor dvs. să utilizăm cookie-uri este offline temporar. Prin urmare, pot lipsi unele funcționalități care necesită consimțământul dvs. să utilizăm cookie-uri.

ÎNGERI PĂZITORI VIZIBILI ŞI INVIZIBILI
Ziua norocoasă/ghinionistă din 13 noiembrie
În multe ţări din lume, şoferii îşi sporesc sentimentul de siguranţă decorându-şi oglinzile retrovizoare cu talismane norocoase colorate. Mai mult, primul BMW iX3 vine cu îngeri păzitori invizibili instalaţi – de la Driving Assistant Professional până la sisteme de reţinere extrem de eficiente. Profesorul Klaus Kompass, vicepreşedintele pentru Siguranţa Automobilelor al Grupului BMW, explică funcţiile de protecţie ale acestor caracteristici – şi de ce inclusiv el are un mic talisman norocos în maşina sa.
În multe ţări din lume, şoferii îşi sporesc sentimentul de siguranţă decorându-şi oglinzile retrovizoare cu talismane norocoase colorate. Mai mult, primul BMW iX3 vine cu îngeri păzitori invizibili instalaţi – de la Driving Assistant Professional până la sisteme de reţinere extrem de eficiente. Profesorul Klaus Kompass, vicepreşedintele pentru Siguranţa Automobilelor al Grupului BMW, explică funcţiile de protecţie ale acestor caracteristici – şi de ce inclusiv el are un mic talisman norocos în maşina sa.
Când vine vorba despre talismane, există întotdeauna surprize toată lumea le cunoaşte, aproape toată lumea a avut unul, mulţi cred cu tărie în efectul lor, pentru alţii sunt mai degrabă accesorii decorative, pentru unii nu înseamnă nimic. Unii oameni le apreciază, dar nu le consideră atât de importante – un fel de „credinţă la cerere”.
Există talismane ascunse precum frunza de gingko de pe permisul de conducere, care semnifică viaţă lungă, rezistenţă şi durabilitate; sau ghirlande de flori afişate cu mândrie pe oglinda retrovizoare de către şoferii thailandezi sau indieni pentru a-şi mulţumi zeii – cum ar fi Ganesh, zeul cu cap de elefant, care poate crea obstacole, dar le poate şi îndepărta. Imaginea sa ocupă, de asemenea, un loc de cinste în multe automobile indiene.
În cultura europeană influenţată de creştinism, îngerul păzitor joacă un rol major – în toate formele şi culorile. Sfântul Hristofor, despre care se spune că l-a purtat pe pruncul Iisus nevătămat peste râu, este, de asemenea, venerat ca sfântul ocrotitor al călătorilor şi se regăseşte agăţat de multe oglinzi retrovizoare. Multe talismane fac trimitere la imagini religioase, de mare importanţă pentru credincioşi.
În alte culturi, alte puteri sunt invocate pentru a păstra un ochi protector asupra şoferilor. În China, de exemplu, se leagă monede norocoase cu şnururi roşii ca simbol clasic al păcii, sănătăţii, dragostei şi prosperităţii. Chiar şi nodurile artistice ale şnururilor au o semnificaţie norocoasă. În Japonia, oamenii îşi dăruiesc reciproc săculeţe brodate care conţin benzi de hârtie cu caractere norocoase de Anul Nou – destul de multe dintre ele decorează oglinzile retrovizoare ale maşinilor japoneze.

Pe lângă mesajul norocos, multe dintre aceste talismane reprezintă dragostea şi urările de bine ale celui care le dăruieşte, menite să însoţească şoferul. Profesorul Klaus Kompass, vicepreşedintele pentru Siguranţa Automobilelor al Grupului BMW, se descrie ca „inginer, mai degrabă o persoană cu o minte şi un comportament raţional.” Dar chiar şi el are un talisman agăţat de maneta de semnalizare a automobilului său BMW „Este un ursuleţ de pluş de cinci centimetri pe care mi l-a dat odată fiica mea atunci când era încă mică.” Acest ursuleţ însoţeşte fiecare maşină de companie nouă. „Îmi aduce noroc? Până acum nu am avut ghinion. Deci se pare că ar putea să aibă de fapt un oarecare efect.”

KLAUS KOMPASS CONDUCE DEPARTAMENTUL DE SIGURANŢĂ A AUTOMOBILELOR
sub al cărui acoperiş sunt dezvoltate în continuare toate mărcile Grupului BMW – la acelaşi nivel ridicat de siguranţă.
Mulţi îngeri păzitori invizibili sunt instalaţi în noul BMW iX3, de exemplu Driving Assistant Professional, cu care BMW iX3 este echipat standard în întreaga lume, oferă pilot automat, sistem de asistenţă la direcţie, sistem de asistenţă la menţinerea benzii de circulaţie cu protecţie activă împotriva coliziunii laterale, avertizare de trafic, sistem de asistenţă în cazul manevrelor de evitare, avertizare pentru direcţie greşită şi avertizare de pericol la nivel local. „Toate acestea servesc la prevenirea accidentelor în timpul condusului”, spune expertul BMW.
Dar odată cu creşterea automatizării automobilelor, dezvoltatorii se confruntă cu noi provocări „Cum îi convingem pe conducătorii auto să aibă gradul corespunzător de încredere în automobilele lor? O prea mare încredere nu este bună, din moment ce, desigur, automobilul nu poate face totul. Dar nici prea puţină nu este în regulă, pentru că şoferul nu poate folosi sistemele în mod corespunzător.” În trecut, automobilele erau dezvoltate în primul rând de ingineri, apoi de ingineri programatori care se ocupau de software. În prezent, sunt implicate mult mai multe discipline. „Acum am câţiva psihologi în departamentul principal de Siguranţă a Automobilelor”, spune Kompass. „Psihologul înţelege cel mai bine ce se întâmplă în mintea umană. Colaborarea dintre tehnicieni şi psihologi permite dezvoltarea unor interfeţe mai eficiente între oameni şi maşini. Această extindere a orizonturilor reprezintă şi o valoare adăugată pentru angajaţi.
Cu toate acestea „Vor continua să existe accidente în viitorul previzibil”, adaugă el. „Sunt realist în ceea ce priveşte acest subiect.” În situaţii critice, automobilul foloseşte toate mijloacele pentru a încerca să evite o coliziune. Aici intră în scenă aşa-numita siguranţă activă, de exemplu avertizarea la coliziunea din spate şi funcţia de frânare în oraş sau funcţia de detectare a pietonilor. Conducătorii auto sunt avertizaţi atunci când sunt detectaţi pietoni. Dacă şoferul nu reacţionează imediat, automobilul frânează automat. „În multe cazuri, accidentul poate fi evitat în întregime”, spune Kompass.
"CEL MAI BUN ÎNGER PĂZITOR ESTE MAŞINA."

Dacă accidentul este totuşi iminent, siguranţa pasivă şi interacţiunea optimă dintre structura de deformare a automobilului şi sistemele de reţinere este crucială.
"Chiar şi acelea sunt iniţial invizibile; nu poţi vedea airbagurile. Numai când apare nevoia, acestea se activează în doar câteva miimi de secundă şi protejează pasagerii." BMW lucrează, de asemenea, la îmbunătăţirea protecţiei pentru participanţii la trafic vulnerabili. "Noul BMW iX3 are o structură frontală flexibilă şi o apărătoare frontală care urcă la impact, ca un element suplimentar de deformare pentru a proteja pietonii."
Chiar şi după un accident, automobilul rămâne activ pentru a proteja pasagerii şi împrejurimile. Aşa-numita frână i-brake post-accident încetineşte automobilul cât mai mult posibil în faza de decelerare; acest lucru poate reduce riscul de alunecare într-o intersecţie sau de cădere într-o pantă, de exemplu. În plus, un apel de urgenţă inteligent este declanşat şi primit automat de un call center operat non-stop. Un operator de call center va contacta imediat automobilul, primind în acelaşi timp informaţii despre automobil şi chiar o afişare a probabilităţii de rănire gravă în cazul respectiv. În acelaşi timp, un al doilea operator va contacta centrul de control al salvării, informându-i despre locul accidentului şi dacă există persoane grav rănite care ar putea avea nevoie de un elicopter de salvare.
Fiecare dintre aceste caracteristici tehnice poate salva vieţi, motiv pentru care Kompass nu doreşte să evidenţieze niciuna dintre ele în special. "Pentru mine, elementul de bază al dezvoltării este întregul automobil este o fortăreaţă a funcţiilor de siguranţă care interacţionează între ele", spune expertul BMW în vârstă de 61 de ani. "Acest lucru mă fascinează pe mine în privinţa siguranţei automobilelor de peste 30 de ani." Cel mai mare motivator pentru el şi colegii săi sunt scrisorile de la clienţi "De exemplu, când cineva îmi scrie "Automobilul meu s-a sacrificat pentru mine, pentru soţia mea, pentru fiica mea, pentru nepotul meu. Nu mai vrem practic nimic." Acesta este cel mai minunat lucru", spune Kompass.
"Cel mai bun înger păzitor este maşina."