Instrumentul nostru pentru gestionarea permisiunilor dvs. să utilizăm cookie-uri este offline temporar. Prin urmare, pot lipsi unele funcționalități care necesită consimțământul dvs. să utilizăm cookie-uri.
CUM AM TRAVERSAT ALPII CU BICICLETE ŞI BMW IX.
Ţi-ai dorit dintotdeauna să traversezi Munţii Alpi pe bicicletă? Dacă da, vei vrea să citeşti până la final acest articol. Hai cu noi într-o călătorie de-o zi prin Munţii Alpi. Îţi vom spune tot ce trebuie să ştii despre mersul cu bicicleta pe munte. Cel mai important, vei afla de ce BMW iX este automobilul ideal pentru o călătorie peste Alpi.
După 135 de kilometri, distracţia se încheie. Cu o înclinare de peste 12%, un vânt rece din faţă şi o combinaţie neplăcută de ploaie, lapoviţă şi zăpadă, suntem destul de siguri că nu este cel mai confortabil mod de a-ţi petrece ziua. Sau cel puţin eu cred asta. Relaxată şi pedalând într-un ritm constant lângă mine în timp ce ne îndreptăm spre vârful Pasului Jaufen, Maria doar zâmbeşte. Ştie că recompensa pentru tot acest efort se află la doar câteva minute în faţa noastră.
PROTAGONIŞTII
- BMW iX este cel mai nou şi mai avansat model din punct de vedere tehnologic model BMW i al brandului. Automobilul pur electric BMW iX xDrive50 are o autonomie de până la 630 km cu o singură încărcare.
- Maria Wilke (@maryywilke pe Instagram), în vârstă de 31 de ani, adoră aventurile cu bicicleta. Se simte ca acasă în Pădurea Neagră din Germania şi 300 km parcurşi într-o zi sunt ceva perfect normal pentru ea - un antrenament uşor.
- Nils Arnold, editor, combină pasiunea lui pentru maşini, ciclism şi scris cu ocazia acestui tur pe bicicletă prin Alpi. Şi el poate parcurge peste 200 km.
Garmisch-Partenkirchen în Germania, Olympiaschanze (708 metri deasupra nivelului mării),
0 km.
- Nivel baterie BMW iX: 98% .
- Maria Wilke şi editorul: relaxaţi.
Dar să începem cu începutul. Garmisch-Partenkirchen se află în mijlocul Alpilor Bavarezi, la baza pantei pentru sărituri cu schiurile Olympiaschanze, construită şi folosită pentru Jocurile Olimpice de iarnă. Este ora 6:06 într-o dimineaţă de mai. Soarele a răsărit deja, ploaia se întrezăreşte ameninţător înspre vest. Maria zâmbeşte plină de entuziasm, în timp ce editorul trebuie este mai puţin optimist. BMW iX este gata de start. Pentru el va fi o călătorie relaxantă. (-> Citeşte mai multe: Călătorie prin munţi).
E un avantaj foarte mare să avem un SAV electric alături în această călătorie pe biciclete. BMW iX ne transportă mâncarea, echipamentele şi hainele. De asemenea, ne va oferi confortul de care vom avea nevoie pe timpul excursiei cu bicicleta prin Alpi. Şoferul se poate relaxa şi bucura de călătoria la volanul acestui automobil spaţios.
Graniţa germano-austriacă unde începe Valea Leutasch (1015 metri), 17 km.
- Nivel baterie BMW iX: peste 90%.
- Maria Wilke şi editorul: nu au ajuns încă la temperatura ideală de funcţionare.
După o urcare iniţială din Mittenwald până în Valea Leutasch, traversăm graniţa şi intrăm în Austria. Aerul rămâne rece, dar muşchii noştri încep în sfârşit să se încălzească. În BMW iX, şoferul se bucură de peisaj, înconjurat de nori joşi care se separă brusc şi dezvăluie o privelişte uluitoare asupra lanţului montan Wetterstein. Automobilul electric se deplasează liniştit în spatele nostru, la o viteză constantă de 35 km/h (➜ Citeşte mai multe: Toate tipurile de VE) şi consumă sub un kilowatt de energie.
Telfs (642 metri), 43 km.
- Nivel baterie BMW iX: neschimbat graţiei funcţiei de recuperare.
- Maria Wilke şi editorul: dependenţi de viteză.
După o călătorie de încălzire prin Valea Leutasch, pe suprafeţe în general plate, ne confruntăm cu prima urcare. Maria zâmbeşte discret şi porneşte. Înclinându-se mult peste ghidonul bicicletei ei din fibră de carbon, Maria pedalează cu entuziasm înspre Inntal. În spatele nostru se deplasează liniştit SAV-ul BMW iX, care poate recupera energie electrică când coboară pante cu o înclinare de 10% sau peste. Când ajungem la Telfs, temperatura începe să crească, iar noi ne îndreptăm spre est. Drumul este drept şi perfect plat. În afară de zgomotul discret, dar distinctiv a ale cauciucurilor din fibră de carbon, nu se aude nimic altceva - în niciun caz nu de la BMW iX. Traversăm Valea Inntal cu peste 40 km/h. Automobilul nostru distribuie gustări şi apă atunci când avem nevoie şi recuperează stratul superior de haine de pe noi când nu mai avem nevoie de ele.
Innsbruck, Bergisel (745 metri),
70 km.
- Nivel baterie BMW iX: abia a început să scadă.
- Maria Wilke şi editorul: scurtă acumulare de acid lactic.
Următoarea pantă pentru sărituri cu schiurile: plecăm din Innsbruck şi ne îndreptăm spre Bergisel. În timp ce BMW iX navighează relaxat virajele care duc spre Valea Wipp şi apoi spre Brenner, sistemul nostru de navigaţie găseşte o scurtătură. Sună bine, dar e dureros. Chiar dacă sunt doar puţin peste 45 de metri, înclinarea de 20% ne solicită la maxim muşchii. Un mic sfat: viteza specială pentru munţi face ca pedalatul pe dealuri atât de abrupte să devină mult mai plăcut. Ne chinuim o perioadă, dar acum suntem complet vigilenţi. În schimb, BMW iX n-a consumat mai deloc energie electrică, iar şoferul s-a bucurat din plin de călătoria foarte relaxantă.
Matrei am Brenner (991 metri),
88 km.
- Nivel baterie BMW iX: peste 80%.
- Maria Wilke şi editorul: gata să continue.
Nici bicicliştii şi nici BMW iX nu au nevoie de o pauză, aşa că mergem mai departe. Drumul între Innsbruck şi Pasul Brenner are 35 km şi urcă 800 de metri. În mare parte, drumul spre destinaţie este liniştit, iar noi ne ţinem unul după altul. Soarele îşi face periodic apariţia deasupra capitalei landului Tirol, iar noi suntem încrezători că vom avea parte de vreme de vară odată ce vom ajunge la graniţa italiană.
Pasul Brenner, graniţa austro-italiană (1369 metri), 104 km.
- Nivel baterie BMW iX: peste 80%.
- Maria Wilke şi editorul: au nevoie de o reîncărcare.
La Sterzing ne lăsăm bicicletele „pe liber“, ceea ce ne ajută să economisim energie. Acelaşi lucru e valabil şi pentru BMW iX. Mai ales că după Sterzing urmează o urcare spre Pasul Jaufen. Dar mai întâi trebuie să renunţăm iarăşi la un rând de haine. Dăm jos stratul exterior şi punem echipamentele pe bancheta din spate a noului BMW iX. Avem nevoie de câţiva kilometri din drumul nostru spre Pasul Jaufen pentru a ne găsi ritmul. Urmează o oră şi jumătate de urcare constantă. Ca de obicei, Maria are un zâmbet pe faţă. Automobilul electric continuă să ne supravegheze din spate.
Sterzing (947 metri), 118 km.
- Nivel baterie BMW iX: în jur de 80% în continuare, datorită frânării cu recuperare de energie.
- Maria Wilke şi editorul: motivaţi şi pregătiţi de urcare.
La Sterzing ne lăsăm bicicletele „pe liber“, ceea ce ne ajută să economisim energie. Acelaşi lucru e valabil şi pentru BMW iX. Mai ales că după Sterzing urmează o urcare spre Pasul Jaufen. Dar mai întâi trebuie să renunţăm iarăşi la un rând de haine. Dăm jos stratul exterior şi punem echipamentele pe bancheta din spate a noului BMW iX. Avem nevoie de câţiva kilometri din drumul nostru spre Pasul Jaufen pentru a ne găsi ritmul. Urmează o oră şi jumătate de urcare constantă. Ca de obicei, Maria are un zâmbet pe faţă. Automobilul electric continuă să ne supravegheze din spate.
Pasul Jaufen (2093 metri), 137 km.
- Nivel baterie BMW iX: a scăzut puţin în timpul urcării pe munte, dar nivelul de încărcare este în continuare bun.
- Maria Wilke şi editorul: zgribuliţi.
Rampa estică care face legătura între Wipptal şi Pasul Jaufen este o urcare plină de satisfacţie. Altitudinea de 1149 metri este distribuită uniform de-a lungul celor 15 kilometri până la vârful pasului, unghiul de înclinare fiind de 7,6%. Pentru biciclişti este oarecum solicitant, dar pentru BMW iX e un joc de copii (➜ Citeşte mai multe: Ce este cuplul. O explicaţie). Vremea e plină de surprize: ploaie, soare, lapoviţă şi vânt. Vreme tipică pentru Munţii Alpi. Din acest motiv, luăm o pauză rapidă în vârful trecătoarei şi punem pe noi toate hainele pe care le avem. Şi victorie! Am ajuns în acel punct glorios şi satisfăcător pentru care am suferit atât - cel menţionat la începutul articolului. Cu cât e mai lungă urcarea, cu atât mai distractivă este coborârea - atât pentru noi, bicicliştii, cât şi pentru şoferul din BMW iX. Parcurgem numeroase viraje spectaculoase şi porţiuni de drum drept şi abrupt în călătoria noastră spre Valea Passeier. Devine din în ce mai cald cu fiecare curbă prin care trecem. Iar noi începem să zâmbim din ce în ce mai mult.
Sf. Leonhard în Passeier (688 metri), 155 km.
- Nivel baterie BMW iX: se reîncarcă datorită frânării cu recuperare de energie.
- Maria Wilke şi editorul: fericiţi şi mulţumiţi.
În zona de urcare dinainte să ajungem în Pasul Jaufen era iarnă, dar acum a venit minunata primăvară. Ne oprim pentru o ultimă pauză şi dăm jos cât de multe haine putem. Acum suntem într-o coborâre treptată care ne duce printre livezi de fructe şi podgorii în drumul nostru spre Valea Etsch. Ştiind că nu mai trebuie să urcăm şi că aproape am ajuns la destinaţie, mărim viteza şi adrenalina. Nu trebuie să ne facem griji nici că BMW iX consumă prea multă energie (➜ Citeşte mai multe: Mituri neadevărate despre maşinile electrice). Odată ce ajungem în Valea Etsch, GPS-ul ne ghidează pe traseul pentru biciclete din mijlocul văii. Ne îndreptăm spre Castelul Sigmundskron, iar apoi mai avem doar cinci kilometri până în centrul localităţii Bolzano, Italia. Victorie!
Bolzano, staţie de încărcare în centrul oraşului (262 metri), 210 km.
- Nivel baterie BMW iX: coboară pentru prima dată sub 70%.
- Maria Wilke şi editorul: gata să-şi încarce bateriile.
Când ajungem la staţia de încărcare (➜ Citeşte mai multe: Cum să încarci un VE) din Bolzano, ne uităm la odometru: 8,5 ore de mers efectiv pe o distanţă de 210 kilometri şi o urcare de aproximativ 915 metri de-a lungul călătoriei noastre montane pe biciclete. Dar cel mai important, nimeni, nici măcar BMW iX, nu a fost împins dincolo de limite. Afişajul de încărcare ne spune că ne putem întoarce în Germania a doua zi fără să încărcăm deloc. Dar cine vrea să ispitească soarta? Iar mâine maşina ne va transporta pe noi şi bicicletele noastre înapoi în Garmisch-Partenkirchen. Cei 135 de kilometri de mâine vor fi o călătorie complet diferită pentru noi.
TREI SFATURI PENTRU CĂLĂTORIILE PRIN MUNŢI CU UN AUTOMOBIL ELECTRIC
1. Încarcă complet bateria înainte de a pleca.
2. Planifică-ţi ruta din timp. Sistemul de navigaţie din BMW iX te poate ajuta (➜ Citeşte mai multe: Trucuri de neratat pentru automobile electrice).
3. În caz de urgenţă, ar trebui să ai o aplicaţie cu ajutorul căreia să plăteşti pentru reîncărcare, dar şi un card de încărcare.
DE CE AUTOMOBILELE ELECTRICE SUNT PERFECTE PENTRU O CĂLĂTORIE LA MUNTE
- Automobilele electrice nu produc emisii la nivel local.
- Automobilele electrice sunt foarte silenţioase. Astfel, poluarea fonică este redusă.
- Cuplul instant şi acceleraţia impresionantă fac ca urcuşurile să fie distractive şi sigure.
- La coborâre bateria se reîncarcă rapid - frânele sunt folosite rar, ceea ce le face să reziste mai mult.
- Dacă vrei să iei cu tine bicicleta de curse, bicicleta de munte sau bicicleta electrică, cârligul de remorcare opţional pentru BMW iX este ideal pentru suporturi de biciclete.
ŞAPTE SFATURI PENTRU CĂLĂTORIILE CU BICICLETA ÎN ALPI
- Anotimp: Mijlocul verii este cel mai bun moment pentru un tur al Alpilor pe bicicletă. Zilele sunt lungi, nu este prea frig la altitudini de peste 1900 de metri, iar în trecători nu este zăpadă.
- Rută: Ruta pe care o alegi trebuie să ţină cont de următoarele elemente: nivelul de fitness, momentul anului, vremea şi, desigur, ce doreşti să faci. O plimbare relaxantă? Alege traseul Brenner. Urcare de anduranţă? Atunci traversează Pasul Timmelsjoch. Vrei să parcurgi distanţe lungi? Începe din München. Ai numeroase trasee care încep de acolo (➜ Citeşte mai multe: Tururi europene cu o bicicletă şi un BMW).
- Condiţie fizică: Nu e nici distractiv şi nici înţelept să faci o călătorie cu bicicleta dacă nu te antrenezi mai întâi. E foarte solicitant să parcurgi peste 200 de kilometri într-o singură zi la altitudini mari. Există o singură modalitate să te pregăteşti pentru asta: antrenându-te.
- Bicicleta ta trebuie să fie în stare tehnică perfectă. Dacă te afli în munţi, la o altitudine de 1500 de metri, şi vrei să cobori în 30 de minute, este esenţial să te poţi baza pe frâne. O bicicletă perfect reglată te va ajuta să economiseşti energie.
- Echipamente pentru bicicletă: fără să intrăm prea mult în detalii, trebuie să te concentrezi pe pantaloni pentru ciclism buni, pentru că vei sta cel puţin opt ore pe bicicletă. Dacă ajungi la 1980 de metri şi eşti foarte transpirat, nu e o idee bună să începi coborârea astfel. Trebuie să ai la tine jachete pentru vânt şi ploaie, încălzitoare pentru braţe şi picioare, dar şi mănuşi. În caz de urgenţă, ar fi bine să ai la tine o lanternă cu sistem de prindere pentru tuneluri sau în caz că se strică vremea.
- Mâncare şi băuturi: Află în prealabil ce poţi mânca în timpul călătoriei. Şi, mai important, ce nu poţi mânca. Trebui să te asiguri că vei consuma suficiente calorii, sare (pentru că o elimini prin transpiraţie) şi apă, apă şi mai multă apă.
- Vreme: Se poate schimba dintr-un moment în altul pe munte. Dacă începe grindina sau dacă e o furtună, nu ezita să cobori de pe bicicletă şi să iei o pauză. Siguranţa trebuie să fie mereu prioritatea ta principală atunci când faci o călătorie cu bicicleta prin Munţii Alpi.
Photos: Yannick Wolff; Author: Nils Arnold